
Ascher Ágnes
táncművész
A táncművészeti pályán töltött eddigi 47 év távlatában, hogyan emlékszik vissza a kezdetekre?
Az Állami Balett Intézetben 9 év szakmai és 1 év művészképző után 1969-ben fejeztem be a tanulmányaimat. A diploma megszerzése után a Fővárosi Operett Színházhoz szerződtem. Klasszikus balett végzettségemen kívül a színház repertoárjának köszönhetően olyan műfajokat is elsajátítottam, mint a jazz, revü, sztepp és hangképzés. 7 éven át táncoltam a Hamupipőke főszerepét, amiért 1984-ben Szocialista Kultúráért kitüntetésben részesültem. A színház mellett számos TV és film produkcióban is szerepeltem.
Mikor és miért döntött úgy, hogy inkább a tanítással szeretne foglalkozni?
1985-ben kezdtem tanítani az Operett Színház Stúdiójában jazz balettet. Négy év oktatás, ezzel együtt a Színháznál töltött 25 év után szakmai nyugdíjba mentem, majd pályafutásomat tanítással folytattam. 1992-től a Bodnár Sándor Drámai Színiakadémián tanítottam. Itt mutattam be első balett koreográfiámat és rendezésemet Babaszív címmel. 1995 és 2006 között a műkorcsolyások balettmestere voltam. Legnagyobb büszkeségem Sebestyén Júlia műkorcsolyázó növendékem 2004-es Európa bajnoki címe, melyet közös munkánk gyümölcsének tekintek. Eközben 2004-től az OSZK-ban Dalénekes Stúdióban tanítottam színpadi táncot, valamint 1993-tól egészen a mai napig a Ferencvárosi Művelődési Házban működő Szivárvány Színiiskola tanára és koreográfusa vagyok. Az elmúlt években 8 musical bemutatónk volt, melyeknek nem csak a koreográfiáit, hanem a jelmez és díszletterveit is én készítettem.
Hogy képzeljük el egy Ön által tartott balett oktatás menetét?
A táncórákon komplex mozgásképzés történik. Táncelőkészítő gimnasztikával kezdünk, mely a növendékek izomzatát tervszerűen és sokoldalúan fejleszti. Ez után balettel folytatódik, majd rúd-, középgyakorlat és ugrások követik.
A zenei fejlődés fontos elemének tartom a változatos, színes zenei kíséretet CD-ről az óráimon. A jó zenei kíséret, ha jellegével és hangsúlyával megegyezik a gyakorlatokkal, az inspirálja a gyerekeket a helyes végrehajtásra. Ahhoz, hogy a növendékek elsajátítsák a klasszikus tánc elemeit, át kell essenek az alapformák megtanulásán. Lényegesnek tartom azonban az oktatásban, hogy ne csupán ezekre az alapformákra korlátozódjon a tananyag. A szinkronkorcsolya egy csodálatos sportág, igen közel áll mozgás és művészi kifejezésmódban a táncművészethez. A balett órákon igyekszem sportolóink fejlődését nem csak technikailag, hanem művészi előadásmódban is fejleszteni.
Ha egy mondatban kellene összefoglalni tanári hitvallását, mi lenne az?
A növendékek testi adottságai fejlesztése mellett, legalább olyan szükséges a lelki gazdagság gyarapítása is, melyhez nagyszerű lehetőség a sokszínű és csodálatos táncművészet megismerése.